Budowa i zasada działania wtryskiwaczy

Układ wtryskowy wraz z wtryskiwaczami to elementy odgrywające istotne role w nowoczesnych pojazdach. Takie systemy stale się rozwijają i obecnie stosowane są specjalne rozwiązania typu Common Rail.

Pixabay/Autor: DokaRyan

Co warto wiedzieć o układzie wtryskowym?

Układy Common Rail obejmują różne istotne elementy, takie jak pompa niskiego ciśnienia podająca paliwo do pompy wysokiego ciśnienia. Ta druga pompa z kolei podaje paliwo do listwy, która jest odpowiedzialna za zasilanie wtryskiwaczy. Ciśnienie w takim systemie dochodzi do nawet 2000 barów.

Wspólna listwa przekazuje z kolei olej napędowy do wtryskiwaczy, które rozpylają paliwo w komorze jednostki napędowej. Jest to możliwe dzięki otwieraniu i zamykaniu iglicy znajdującej się w końcówce wtryskiwacza. Czynność ta jest wykonywana z ogromną częstotliwością, a wtryskiwacz musi podawać precyzyjne dawki paliwa.

Oczywiście do prawidłowego działania istotne jest zachowanie wtryskiwaczy w idealnym stanie. Problemy z wtryskiwaczami wymagają ich wymiany lub regeneracji (oferowanej przez firmy, takie jak na przykład https://regeneracja-wtryskiwaczy.eu). Obecnie na rynku dostępne są nowoczesne wtryskiwacze piezoelektryczne, ale nadal najbardziej popularne są rozwiązania elektromagnetyczne.

Budowa i działanie wtryskiwacza elektromagnetycznego

Samo działanie wtryskiwaczy elektromagnetycznych jest proste. Paliwo dostarczane pod wysokim ciśnieniem ląduje w zbiorniczku umiejscowionym w końcówce rozpylacza w komorze spalania. Końcówka ta posiada małe otwory zamykane przez końcówkę iglicy w kształcie stożka. Iglica jest dociskana przy pomocy sprężyny.

Gdy sterownik przesyła elektryczny impuls, elektromagnes podnosi talerzyk utrzymujący wysokie ciśnienie w tej części wtryskiwacza. Po uniesieniu talerzyka, ciśnienie spada i jest ono niższe w dolnej części w porównaniu z górną.

Taka różnica ciśnień pokonuje opór sprężyny i unosi iglicę zamykającą otwory znajdujące się w końcówce. Po takiej czynności paliwo jest wtryskiwane do komory silnika. Po aplikacji paliwa, ciśnienie się wyrównuje, iglica jest napierana przez sprężynę i wraca do pozycji, w której końcówka jest zamykana.

Obecnie coraz częściej stosowane są wtryskiwacze piezoelektryczne, jak również Common Rail II i III generacji. Zapewniają one coraz szybszą i efektywniejszą pracę silników.