W samochodach stosuje się wiele różnych rodzajów płynów eksploatacyjnych, takich jak olej silnikowy, płyn chłodniczy czy też olej w skrzyni biegów. W przypadku oleju do przekładni pojawiły się różne nieścisłości oraz sprzeczne opinie wielu osób. Zdaniem niektórych wymiana takiego oleju nie jest konieczna. Okazuje się jednak, że przekładnia wraz z olejem ulega zużyciu, więc wymiana tego płynu eksploatacyjnego jest sprawą konieczną.

Wymiana oleju w skrzyni – podstawowe informacje
Sporo instrukcji pojazdów zawiera informacje mówiące o tym, że oleju w przekładni nie trzeba wymieniać przez cały okres żywotności samochodu. Jest to wprowadzanie ludzi w błąd, ponieważ można wysnuć nieprawdziwe wnioski i przeświadczenie, że olej nie traci swoich właściwości i jakości z upływem czasu i kilometrów.
Zwykle w opinii producentów okresem eksploatacji pojazdu jest korzystanie z niego przez pierwszego właściciela przez 5-7 lat. Średnio przebieg takiego auta to od 100 do 200 tysięcy kilometrów. Nie stanowi on problemu dla przekładni i oleju, pod warunkiem braku awarii. Po upływie czasu mogą pojawić się jednak problemy ze skrzynią, szczególnie, jeśli pojazd często pracuje pod obciążeniem (ciągnięcie przyczep, częsta jazda po dużych wzniesieniach, itp.).
Jaka jest rola oleju w skrzyni biegów?
Jeśli mowa o oleju w przekładni to zadaniem tego płynu eksploatacyjnego jest skuteczne smarowanie różnych elementów przekładni. Pozwala to na optymalną pracę skrzyni w temperaturze, która nie jest zbyt wysoka. Dodatkowo olej oczyszcza koła zębate, łożyska i inne elementy w przekładni z zanieczyszczeń.
W wyniku pracy skrzyni biegów i ocierania się elementów metalowych, w przekładni pojawiają się opiłki żelaza. Przykładem sytuacji powodującej taki problem może być nie wciskanie pedału sprzęgła do końca. Wymiana oleju pozwala na usunięcie tych opiłków i ogólne oczyszczenie przekładni.
Wymiana oleju w skrzyni – podstawowe informacje
Zależnie od typu skrzyni biegów, wymiany oleju można dokonać samodzielnie, jeśli posiada się stosowny sprzęt, wiedzę, doświadczenie oraz olej przeznaczony do danej przekładni. Dobrze jednak jest wezwać porządnego fachowca, jakim jest profesjonalny stacjonarny lub mobilny mechanik, który zajmie się wymianą oleju w przekładni.
Jeżeli instrukcja danego samochodu nie obejmuje zaleceń z zakresu wymiany oleju w przekładni, wówczas należy zwrócić uwagę na ogólne zasady. W większości manualnych przekładni montowanych w pojazdach osobowych, wymiany należy dokonywać co 80-100 tysięcy kilometrów. W autach sportowych, pojazdach pracujących pod dużym obciążeniem i w samochodach o wysokiej mocy, częstotliwość wymiany powinna być większa (nawet co 40 tysięcy kilometrów). W przypadku skrzyń automatycznych, wymiany oleju trzeba dokonywać co 30-100 tysięcy kilometrów w zależności od rodzaju auta i modelu przekładni.