Większość właścicieli samochodów ma świadomość tego, że o pojazdy trzeba dbać. Poza regularnym myciem karoserii i czyszczeniem wnętrza istotne jest serwisowanie auta. Ważną kwestią jest na przykład zadbanie o płyny eksploatacyjne, takie jak płyn chłodniczy.

Okazuje się, że sporo osób nie wie jak prawidłowo i bezpiecznie chłodzić silnik. Doprowadza to do licznych błędów, które mogą mieć niekorzystny wpływ na funkcjonowanie jednostki napędowej.
Dodawanie wody – podstawowe informacje
Porządny, wysokiej jakości płyn chłodniczy to preparat odpowiedzialny za skuteczną ochroną silnika przed przegrzaniem w okresie letnim. Zimą z kolei nie może on zamarzać. Optymalna temperatura pracy silnika to 80-90 stopni Celsjusza. W związku z tym dolewanie wody nie jest dobrym pomysłem, ponieważ wrze i zamarza ona szybciej niż płyny chłodnicze. Ponadto woda z kranu może doprowadzić do korozji elementów metalowych w układzie chłodzącym.
Jeśli jednak nie ma innej opcji, wówczas można użyć wody destylowanej, która nie wytrąca kamienia i osadów powodujących korozję. Trzeba jednak użyć płynu zimowego lub koncentratu przed porą zimową. Zamarznięta woda w postaci kostek lodu zablokuje bowiem układ i doprowadzi to do groźnego przegrzania silnika.
Co warto wiedzieć o mieszaniu płynów chłodniczych?
Obecnie w sprzedaży dostępnych jest mnóstwo płynów chłodniczych charakteryzujących się zróżnicowanym składem oraz wykorzystaniem inhibitorów korozji czy też dodatków uszlachetniających. Dobrze więc upewnić się czy używany jest płyn do konkretnych typów układów chłodzenia (np. aluminiowych) czy też może jest to płyn uniwersalny. Gdy dojdzie do ubytku, należy dolać taki sam płyn. Ich mieszanie to rozwiązanie tymczasowe, po którym trzeba opróżnić i opłukać układ, a następnie wlać do niego świeży, właściwy płyn.
Pamiętaj o regularnej wymianie płynu chłodniczego
Sporo kierowców pamięta o tym, że należy regularnie wymieniać olej, ale często lekceważą płyn chłodniczy. On również traci swoje właściwości wraz z upływem lat oraz z rosnącym przebiegiem. W związku z tym eksperci z firmy https://mobilnymechanik-poznan.pl oraz z innych porządnych serwisów informują, że trzeba wymieniać taki płyn co 3-5 lat, aby inhibitory korozji i dodatki chroniące przed zamarzaniem zachowały swoje właściwości.
