Wybór śrub do felg aluminiowych oraz stalowych

Dobór prawidłowych śrub do felg stalowych oraz aluminiowych nie jest wcale taki łatwy, jak mogłoby się to wydawać na pierwszy rzut oka. Oprócz średnicy i gwintu, bardzo ważną rolę odgrywa wiele innych parametrów. Warto dowiedzieć się czegoś więcej na temat dobierania śrub do felg ze stali lub aluminium.

Średnica i skok gwintu

Przy wyborze śrub do felg stalowych oraz aluminiowych istotne jest zwrócenie uwagi na średnicę oraz skok gwintu. Urządzeniem umożliwiającym zmierzenie średnicy jest suwmiarka. Przy jej pomocy należy sprawdzić średnicę zewnętrzną zwoju, a nie trzpienia. Średnica jest podawana w milimetrach lub calach. Istotnym parametrem jest też skok gwintu obejmujący przesunięcie osiowe po jednym obrocie. Parametr ten informuje o ilości zwojów na śrubie o określonej długości. Skok w przypadku śrub do felg stalowych może wynosić 1,25, 1,5 lub 1,75, a czasami nawet 2. Wybierając śruby, warto też zwrócić uwagę na rozmiar klucza, który będzie używany do przykręcania i odkręcania takich elementów.

Rozpoznawanie różnych typów gniazd śrub

Bardzo ważnym parametrem, na który należy zwracać uwagę przy wyborze śrub jest rodzaj ich gniazda. Istnieją gniazda stożkowe, kuliste oraz płaskie. Prawidłowy dobór śrub polega na właściwym dopasowaniu kołnierza do gniazda. Użycie nieprawidłowych śrub doprowadzi do przekręcenia gwintu lub niepełnego dokręcenia śrub.

Dopasowanie długości śruby do felgi

Jeśli chodzi o długość to należy wybrać śrubę, która wykracza poza felgę o 12 mm. Zbyt krótkie śruby sprawiają, że nakrętka nie zaciśnie się na odpowiedniej ilości zwojów, a to wpłynie negatywnie na osadzenie felgi. Zbyt długa śruba będzie narażona na niekorzystne działanie warunków atmosferycznych co spowoduje jej szybkie pokrycie się korozją oraz trudności z odkręcaniem i przykręcaniem.

Co jeszcze warto wiedzieć o śrubach do różnych felg?

W przypadku śrub do felg stalowych częściej stosuje się elementy kuliste, podczas gdy do felg aluminiowych używa się śrub stożkowych. Warto zaznaczyć, że alufelgi są grubsze od felg stalowych, więc wymagają zwykle dłuższych śrub.

Jeśli mamy do czynienia z drogimi felgami to warto używać specjalnych śrub antykradzieżowych. Nie da się ich usunąć zwykłym kluczem, więc niezbędne jest stosowanie specjalnych przyrządów.