Wymiana paska klinowego – podstawowe informacje

Zerwanie paska klinowego wcale nie musi nieść ze sobą przykrych konsekwencji, jeśli problem zostanie szybko rozwiązany, jednak lepiej w ogóle do tego nie dopuszczać. Jest to bardzo ważny komponent odpowiedzialny za pracę różnych elementów pojazdu. Warto dowiedzieć się czegoś więcej na temat jego działania, wymiany i konsekwencji zerwania.

Pasek klinowy jest elementem odpowiedzialnym za napędzanie osprzętu jednostki napędowej. Dzięki paskowi klinowemu, obroty wału napędowego są przenoszone na wałki konkretnych podzespołów i części, takich jak na przykład sprężarka klimatyzacji, pompa cieczy chłodzącej czy też alternator. Oprócz standardowych pasków, dostępne są paski wielorowkowe, czyli wieloklinowe. Są one trwałe i przystosowane do zasilania coraz bardziej obciążanych elementów.

Żywotność i wymiana paska klinowego

Jeśli chodzi o paski klinowe to ich żywotność jest podobna do pasków rozrządu, dlatego elementy te zazwyczaj wymienia się razem. Porządne paski powinny wystarczyć na 60 tysięcy kilometrów, a tańsze zamienniki zwykle wymagają wymiany po około 30 tysiącach kilometrów. Nawet jeśli pasek wygląda dobrze to zaleca się jego wymianę co 4 lata, nawet jeśli nie przekroczono wspomnianej ilości kilometrów.

Oczywiście na żywotność paska wpływają koła pasowe oraz warunki panujące w komorze jednostki napędowej. Zanieczyszczone paski pękają i zużywają się o wiele szybciej. Utrata elastyczności, spękanie oraz kruszenie paska to objawy, które świadczą o konieczności jego wymiany.

Czym grozi zerwanie paska klinowego?

Pasek po zerwaniu może się wkręcić w inne elementy silnika. Co więcej można utracić wspomaganie kierownicy oraz ładowanie akumulatora i zasilanie przez alternator. Dalsza jazda jest więc niewskazana. Warto też sprawdzać i regulować napięcie paska, aby nie piszczał i nie uległ przedwczesnemu zużyciu.